Време е за действие!


«Надежда. Нещо, за което говорим постоянно, но какво означава то? За семействата, изгубили близките си в бедствията в Мианмар и Китай, надеждата е подслон, дом, близък човек. За Червения кръст надеждата е действие. Действие, с което да защити онези, които се нуждаят от помощ днес. Действие, с което да предпази хората утре. През 2009 г. Международното движение на Червения кръст и Червения полумесец, обединяващо 186 държави в целия свят, стартира глобална кампания с цел да заговори на един език с едно послание: «Светът е наш. Ти си на ход!» Времето за действие дойде.»

Бекеле Гелета, ген. секретар на МФЧКЧП

Десет години след «Силата на хуманността», кампанията «Светът е наш. Ти си на ход.» се появява като общ призив за действие от страна на Международната федерация на Червения кръст и Червения полумесец (МФЧКЧП), на Международния комитет на Червения кръст (МКЧК) и на цялото червенокръстко движение. Целта на кампанията е да ангажира в най-голяма степен обществото в подкрепа и подобряване на живота на уязвимите хора. Тригодишната кампания (2009-2011 г.) под мотото «Светът е наш. Ти си на ход!» излиза извън рамките на трите юбилея в историята на Международното червенокръстко движение, които ще отбележим през 2009 г. - 150 години от битката при Солферино, 90 години от създаването на МФЧКЧП и 60 години от подписването на Женевските конвенции и Допълнителните протоколи към тях. Това е възможност за Движението да обедини силите си около водещите хуманитарни предзизвикателства на съвремието и да насърчи всеки човек да направи добро дело, да «даде своя ход», за да стане светът едно по-добро място за живеене.
Кампанията ще припомни, че червенокръсткото движение е нещо повече от сбор от национални дружества и управляващи органи – заедно ние сме най-голямата световна хуманитарна мрежа и е необходимо Червеният кръст да затвърди ролята си на партньор на обществото и социалните структури. Ролята на Движението, неговият глас и статус трябва да бъдат добре познати, популярни и активно подкрепяни от всички хора. Необходимо е да се повиши информираността на обществото за дейността на доброволците и служителите на Червения кръст, за техните неуморни всекидневни усилия в полза на хуманните каузи. Червенокръсткото движение трябва да въплъти и превърне в пример за подражание духа на доброволчеството, който стои в основата на неговата идентичност.
Настоящата кампания има за цел също да популяризира културата на превенцията. Като инвестираме в превенцията, ние ще дадем на хората необходимия инструментариум те сами да защитават своите семейства и своето бъдеще. Поставяйки акцент върху планирането вместо върху търсенето на отговорност в последствие, ние ще покажем на света как бедствията и епидемиите могат да бъдат ограничени, а кризите - избегнати.
Днес червенокръстците са принудени да действат и да следват мисията си в една променена среда. Съвремието предлага нови хуманитарни предизвикателства пред последователите на Анри Дюнан. Кампанията трябва да дефинира тези нови хуманитарни предизвикателства, да призове хората да се присъединят към хуманната идея, да преоткрие «Солферино днес».

Ключови послания на кампанията:
- Всеки може да допринесе, за да направим света по-добър
- Червеният кръст е движение с мрежа от милиони доброволци
- Едно движение може да промени света
- Червеният кръст е в готовност
- Малки действия – големи промени

Глобални приоритети :
На глобално ниво кампанията акцентира върху културата на превенцията като най-ефективен път за спасяването на човешки живот и повишаване качеството на живот на уязвимите групи на фона на нарастващите кризи, свързани с промените в климата, икономиката, епидемиите, насилието и др.
На второ място, кампанията следва да осигури по-добра защита на хората по време на войни чрез ефективно прилагане на нормите на международното хуманитарно право.

Приоритети на националните дружества:
Националните дружества на Червения кръст и Червения полумесец трябва да определят свои собствени приоритети, чрез които да направят своите „ходове”, за да стане нашият свят по-добър. МФЧКЧП задава някои от водещите хуманитарни предизвикателства, пред които организацията е поставена през 21-ви век. Сред тях са: достъпът до храна и вода, доброволчеството, адаптирането към промените в климата с оглед на хуманитарните последствия, промяната на обществените нагласи за превенция на насилието и дискриминацията, осигуряването на достъп до здравни грижи, първата помощ, събирането на семейства, разделени по време на въоръжени конфликти, превенцията на социалнозначими заболявания - малария, ХИВ/СПИН, туберкулоза и др.
Като се базират на глобалната платформа на кампанията „Светът е наш. Ти си на ход!” националните дружества трябва да проведат свои собствени кампании, които да стартират на 8 май 2009 г. Благодарение на установеното стратегическо партньорство с международната комуникационна компания McCann националните дружества ще следват обща визия, която ще адаптират. Те ще привлекат известни личности и собствени партньори и спонсори в подкрепа на своите инициативи.

Инициативи в рамките на кампанията през 2009 г.:
• 90 години от създаването на МФЧКЧП в Париж
Френският Червен кръст ще бъде домакин на събранието на Управителния съвет на МФЧКЧП през май 2009 г., когато ще бъде проведена специална възпоменателна церемония, съпроводена от дискусия на тема „Солферино днес”.

• 150 години от битката при Солферино
В периода 23-27 юни 2009 г. Италианският Червен кръст ще организира мащабно световно събитие в Солферино под мотото „Да направим повече. Да го направим по-добре. Да стигнем по-далеч.”. Хиляди доброволци, младежи, служители и световноизвестни личности ще вземат участие в грандиозната проява за отбелязването на 150-годишнината от битката при Солферино. Тя е насочена към младежките организации на националните дружества на Червения кръст и Червения полумесец. Ще бъде построено т. нар. «хуманитарно село» - представители на младежките структури на националните дружества на Червения кръст и Червения полумесец ще се съберат и ще оформят своеобразен палатков лагер. Там ще се проведе и Третата световна среща на младежките червенокръстки организации. Участниците в събитието ще организират траурно шествие със свещи. Младите доброволци - представители на 186 национални дружества, ще преминат границата на Италия и ще продължат шествието си до Женева. Предстои и поредица семинари по приоритетни за младежкото движение теми.Младите червенокръстци ще участват и в благотворителен концерт с подкрепата на световно известни изпълнители за набиране на средства за хуманитарни каузи

• Заключителна среща
Заключителната за 2009 г. проява ще събере представители на всички национални дружества на Червения кръст и Червения полумесец в Найроби, където ще бъдат представени инициативите, проведени в рамките на националните кампании «Светът е наш. Ти си на ход!». Ще бъде проведена дискусия на тема «Солферино днес» и дебат на представители на младежките организации на националните дружества.

Направи своя ход на официалния Интернет портал на кампанията:
www.ourworld-yourmove.org

МФЧКЧП в партньорство с McCann създаде специален уеб-портал за кампанията. Всяко национално дружество може да се присъедини като опише своите инициативи в рамките на кампанията.
Сайтът изобразява земното кълбо във вид на пъзел, чиито части са разбъркани. Идеята е всички заедно да „подредим» разбърканата ни планета и да я превърнем в едно по-добро място за живеене. Всеки, който желае да се присъедини към кампанията, може да го направи като се регистрира в сайта www.ourworld-yourmove.org, опише с няколко изречения направеното от него добро дело и премести една от частите на пъзела. Така в реалността и във виртуалното пространство той ще заяви своя ход и ще се присъедини към червенокръстката кауза. За определен брой ходове планетата-пъзел ще се подреди. След всеки направен ход системата автоматично разпраща линк към себе си до всички адресати в пощенската кутия на последния потребител на сайта.

Коментари